Mellandagsreans historia

När kom mellandagsrean?

Mellandagsrean i Sverige är en årligt återkommande rea och utförsäljning i butiker som infaller dagarna mellan jul och nyår, men som ibland börjar redan på juldagen och kan sträcka sig ända in i januari. Numera ser vi den som en självklarhet vid slutet av året, men när började den här traditionen egentligen?

För att få koll på mellandagsreans historia bör vi först titta lite längre tillbaka i tiden. I slutet av 1800-talet började konceptet att rea ut – eller realisera – sina varor att växa fram. Varubutiker mötte den tidens växande konsumptionen med lager kopplade till säsong, och behövde i samband med att en säsong slutade och nästa tog vid bli av med gamla säsongsprodukter, som såldes ut för lägre pris.

Början på rean på 1960-talet

Denna säsongskopplade realisering ledde under 1960-talet till början på mellandagsrean så som vi känner den: begreppet nämndes för första gången i tidningstext 1962 i Dagens Nyheter, som även skrev om företeelsen året därpå. 1965 rapporterade även Svenska Dagbladet om den för första gången, och skrev om hur de hade tagit stickprov i olika butiker i Stockholm under reans första dag den 27 december; de märkte att det på varje ställe var mycket folk, såväl män som kvinnor. I deras rapport skrev de att de mest efterfrågade varutyperna var parfymerivaror, ytter- och underkläder, men att även andra varor efterfrågades.

Rean idag

Numera är rean nästan en tradition i sig själv. Den börjar i många butiker redan på juldagen, och kan ibland pågå till januari. Medan den fortfarande täcker kläder har den nu också blivit allt mer kopplad till elektronik: som exempel sade Elgiganten 2018 att juldagen var deras näst största försäljningsdag på hela året, efter Black Friday i november. Rean har sedan internets intåg också blivit allt större genom näthandel, och är en av de viktigaste tidpunkterna på året för handeln.